Geef karakter aan je merk!

Succesvolle merken herken je vaak aan hun duidelijke visie en aansprekende merkbelofte.

Bij een nieuwe of aangescherpte positionering, adviseren wij organisaties om na te denken over het karakter van hun merk
Een merkkarakter zegt waar je voor staat en geeft een diepere betekenis aan je merk.
Het maakt je merk sterker!

Als merkkarakters gebruiken wij de 12 archetypes van Carl Gustav Jung.
Deze types symboliseren allemaal een uniek karakter, die door iedereen wordt herkend.

 

 

Wijze = wijsheid en kennis
Onschuldige = dromen en veiligheid
Schepper = visie en creatie
Leider = orde en autoriteit
Magiër = visionair en innovatief
Held = prestatiegericht en ijdel
Zorggever = toewijding en betrokkenheid
Rebel = vrijheid en radicaal
Nar = onbezorgd en grappig
Verleider = passie en intimiteit
Ontdekker = onafhankelijk en nieuwsgierig
Groepsmens = toegankelijk en vriendelijk voor iedereen

 

 

Een typisch voorbeeld van een Rebel is Red Bull. Dit merk zoekt graag de grens op: sponsoring van extreme sporten,
stijgen met een ballon naar de dampkring en geven een 17 jarige racetalent een stoeltje in de Formule 1.
Allemaal voorbeelden van rebels gedrag.

 

Het WNF en Greenpeace. Twee merken met eenzelfde doel (natuur beschermen) met een compleet andere invulling van hun karakter. Het WNF kiest als “Wijze” de weg van de dialoog en de cijfers, Greenpeace staat als een “held” op de barricade, moedig en op zoek naar confrontatie!

Wij geloven dat, door keuzes maken en consistente communicatie je een specifieke doelgroep aanspreekt.
Je doelgroep weet waar je voor staat én als je net iets meer levert dan verwacht creëer je zelfs fans of ambassadeurs.
Klanten kopen immers niet alleen je product of dienst maar willen zich kunnen associeren met je merk.

Wil jij ook aan je merk bouwen?
Wij helpen je graag bij het onderzoeken van de unieke eigenschappen van je organisatie.
Het kiezen van een archetype en de invulling ervan zorgt voor duidelijkheid.
Je zult merken dat je hierdoor meer focus krijgt en consequenter wordt.

Geschreven door: Rutger Elst

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Rutger!

Laat een reactie achter