We gaan het eens hebben over je huisstijl.
Wat is nu precies een huisstijl?

Het is de visuele vertaling van je bedrijfsidentiteit. Daar waar jij met je bedrijf voor staat: dat moet het uitstralen. Een huisstijl is ook wel een verzamelnaam van je bedrijfsidentiteit, het omvat je logo, en de vertaling hiervan naar diverse communicatiemiddelen, zoals je briefpapier en visitekaartjes, maar ook de communicatie naar buiten en het gedrag van je bedrijf. In elk geval: je moet er vierkant achter staan, het moet je trots maken!

DE EERSTE INDRUK

Laten we het visitekaartje als voorbeeld nemen. Bij zakelijke bijeenkomsten worden heel wat visitekaartjes uitgewisseld. Uiteraard dienen ze allereerst als informatiedrager: hoe kan ik je bereiken? Maar als tweede wordt er altijd naar gekeken hoe verzorgd het kaartje is, is er over nagedacht, brengt het een gesprek op gang? Het is de eerste zakelijke indruk die een gesprekspartner van je krijgt. Dus je moet wel een beetje opvallen, als je durft. Natuurlijk is het geen must, maar mensen gaan je daardoor wel onthouden.

 

BUTTONS RULE!

Ooit (inmiddels alweer tien jaar geleden) moest ik het allereerste visitekaartje gaan ontwerpen voor mezelf. Ik heb mezelf ook diezelfde vraag gesteld: hoe zorg ik dat ik opval? Ik bedacht het volgende: als ik nu eens kleine buttons laat maken en ervoor zorg dat deze óp mijn kaartje komen dan heb ik iets geniaals bedacht, want:

A: mijn kaartje valt op
B: tijdens een netwerkbijeenkomst ligt mijn kaartje vanaf nu altijd bovenop de stapel verzamelde kaartjes
C: de button wordt bewaard en mensen komen hem het hele jaar tegen

OF HET GEWERKT HEEFT?

Absoluut, want tot op de dag van vandaag hoor ik af en toe: “Hee, jij had toch vroeger van die leuke buttons op je visitekaartje? Ik kwam hem laatst nog tegen.” En dat is wat je wilt: je wilt onthouden worden! Wij kunnen je daarmee helpen. We gaan met jouw bedrijf aan de slag: waar zijn jullie goed in, en hoe gaan we dat vertalen naar een passende huisstijl? Een eerlijk is eerlijk: er hoeft zeker geen button op je kaartje te zitten voor een goede eerste indruk, ik moet er nu zelf niet meer aan denken!

Geschreven door: Kirsten Rothman

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Kirsten!

Laat een reactie achter